Al-Qurtubi menyatakan: "Berkata setengah ulama kami bahawa orang yang bersuci di
samping berniat kerana Allah, dia juga berniat kerana mahu menghilangkan kepanasan.
Begitu juga dengan berpuasa kerana mahu menjaga kesihatan badan di samping kerana
Allah dan imam yang menunggu makmum memanjangkan rukuk bertujuan supaya
makmum mendapat rakaat sembahyang, semuanya itu tidak harus diamalkan."
Setengah ulama lain mengatakan bahawa perbuatan itu dibolehkan di mana mereka
terbabit memperolehi manfaat untuk dunia dan akhirat.
menunggu makmum itu suatu kebajikan yang dilakukan oleh imam.
Ini bersandarkan hadith Rasulullah s.a.w. yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w.
meringankan solat untuk memelihara makmum yang berada di belakangnya kerana ada di
kalangan mereka orang tua yang uzur dan seumpamanya.
Ertinya pendapat ulama berkait dengan masalah itu ada sokongannya dari hadith Nabi
itu.Bagaimanapun berbeza pula jika Rasulullah s.a.w. menunaikan solat sunat.
Nabi s.a.w. akan memanjangkan solatnya jika mengerjakan solat berkenaan sehingga
Abdullah ibnu Mas'ud r.a. merasa resah gelisah dan rimas ketika mengikut Rasulullah
mengerjakan solat berkenaan.
Ketika itu Abdullah didatangi perasaan yang tidak elok iaitu mahu lari sahaja dari
mengikut Rasulullah s.a.w. menunaikan solat sunat itu akibat masa yang diambil terlalu
lama.
Pernah diriwayatkan bahawa ketika Rasulullah s.a.w. mendengar kanak-kanak menangis,
beliau menyegerakan sembahyangnya kerana bimbang sesuatu berlaku kepada kanak-
kanak berkenaan dan ibunya yang menjadi kmakmum di belakangnya.
Jadi ini tidak termasuk dalam masalah syirik walaupun ada kaitan dengan makhluk.
Bagaimanapun dalam masalah memanjangkan rukuk untuk menunggu makmum
mendapat rakaat tidak harus dilakukan sebaliknya perlu dibuat secara biasa sahaja.Ulama
menyatakan bahawa riya' itu ada tiga bentuk.
Pertama bahawa seseorang itu beri'tiqad pada awalnya lagi perbuatannya seratus peratus
bukan kerana Allah.
I'tiqad ini menjelaskan bahawa seseorang itu ialah orang munafiq yang diragui
keimanannya.
Contohnya orang berkenaan mengerjakan sembahyang kerana seratus peratus takut orang
ramai mengatakan dia tidak sembahyang.
Kedua ialah orang yang memasukkan sesuatu niat di dalam dirinya ketika mengerjakan
ibadat kerana Allah kemudian menjadi cergas ketika memasukkan niat itu.
Ketiga seseorang yang beramal sesuatu amalan kebaikan tetapi mengharapkan pujian
orang ramai bahkan terlalu gembira dengan pujian itu.
Diriwayatkan daripada Sahal, Luqmanul Hakim berpesan kepada anaknya: "Riya' itu ialah
bahawa engkau menuntut pahala amalmu di dunia sedangkan amalan itu untuk
akhirat."Ditanya kepadanya: "Apakah ubat yang boleh menghilangkan riya'?." Luqman
berkata: "Menyembunyikan amalan." Ditanya pula: "Bagaimana mahu disembunyikan
amalan?"Luqman berkata: "Amalan yang ditaklifkan untuk dizahirkan perlu dizahirkan
dengan memasukkan keikhlasan sahaja. Manakala amalan yang tidak ditaklifkan untuk
dizahirkan tidak perlu dizahirkan melainkan kepada Allah SWT sahaja."
Oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Tafsir Surah An-Nisa' ayat 36
No comments:
Post a Comment