Salam Alaikum

BismillÃh HirRohmaanir Rohimm

Kata Hikmah AM

~~~... aku BERANI kerana BENAR, lalu aku tidak GENTAR. aku bukan JEBAT, dan aku bukanlah juga TUAH. tetapi, aku adalah hamba doif yang bergelar KHALIFAH di muka bumi ALLAH ...~~~


biar orang hina diri kita tapi jangan kita hina diri sendiri, biar orang lukakan hati kita, jangan kita sesekali melukai diri sendiri, kita berhak atas diri kita sesungguhnya air mata itu adalah penyampai perasaan dan luahan jiwa..

yA AllAh, ApAbIlA ENGKAU mEmAnggIlkU, AmbIlAh AkU dAlAm kEAdAAn KhUsnUl KhOtImAh dAn sEmpAtkAnlAh AkU mEngUcApkAn kAlImAt "LA ILAHA ILLALLAH"

Ahli Jemaah

Network Blogger

Demi Masa

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Penyayang

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Segala hakcipta milik Allah S.W.T. Jika difikirkan perlu copy dan sebar, silakan. Tak perlu minta izin.

There’s No Copyright In Islam

Friday, January 21, 2011

Hati-Hati Menuliskan Wallahu A’lam

PENULIS artikel keagamaan (Islam) atau media Islam lazimnya mengakhiri tulisan dengan kalimat Wallahu a’lam yang membawa maksud : “Dan Allah lebih tahu atau Yang Maha Mengetahui). Ada pula yang ditambah dengan bish-shwabi menjadikan ia Wallahu a’lam bish-shawabi.

Jelas perkara ini menunjukkan bahawa Allah SubhanAllah Taala-lah yang Maha Mengetahui atau lebih tahu segala sesuatu dari kita. Hanya Allah yang Haq dan Pemilik Kebenaran mutlak. Kebenaran yang kita tuliskan itu adalah relatif kerana kita cuma manusia biasa yang banyak kesilapan dan seringkali lupa.

Walaubagaimanapun, jika kita perhatikan, banyak kekeliruan yang timbul dalam penulisannya, iaitu dalam penempatan koma di atas (‘).

Penulisan yang sebetulnya untuk membawa makna “Dan Allah Maha Mengetahui” adalah Wallahu a’lam (tanda koma di atas [‘] setelah huruf “a” atau sebelum huruf “l”). Tapi seringkali kita baca dan terjumpa penulisan seperti : Wallahu ‘alam (koma di atas [‘] sebelum huruf “a”).

Jelas, Wallahu a’lam dan Wallahu ‘alam membawa erti atau makna yang berbeza.

1- (Wallahu a’lam) membawa erti/makna “Dan Allah Maha Mengetahui atau Lebih Tahu”.
2- (Wallahu ‘alam) pula membawa erti “Dan Allah itu alam”, bahkan tidak jelas apa arti ‘alam di situ? Kalau ‘alamin atau ‘aalamin, jelas membawa erti alam, seperti dalam bacaan hamdalah –alhamdulillahi robbil ‘alamin.

Jadi, kalau yang kita maksud itu “Dan Allah Maha Mengetahui”, maka cara yang betul adalah Wallahu a’lam, bukan Wallahu ‘alam.

Mari kita teliti lebih mendalam, untuk pengetahuan pembaca, saya bukan ahli bahasa Arab, sekadar merujuk kepada beberapa rakan yang belajar bahasa arab. Sekiranya ada salah, tolong betulkan dengan meninggalkan komen.

A’lam atau asalnya ialah ‘alima yang bermakna tahu. Melalui kata dasar ‘alima itu kemudian terbentuk kata ‘ilman (isim mashdar, yang bermakna ilmu/pengetahuan), ‘alimun (fa’il/pelaku, yakni orang yang berilmu), ma’lumun (pemberitahuan, maklumat), dan sebagainya, termasuk a’lamu/a’lam (lebih tahu).

Tanda petik tunggal atau koma di atas (‘) dalam a’lam mentransliterasikan bahawa untuk huruf ‘ain dalam bahasa Arab (seperti Jum’ah, Ka’bah, Bid’ah, Ma’ruf, dan sebagainya).

Kata a’lam bermakna “lebih tahu atau Maha Mengetahui”. Maka, jelaslah bahawa penulisan yang betul adalah : Wallahu a’lam, bukan Wallahu ‘alam.

Saya yakin bahawa penulisan rakan blogger atau penulis-penulis artikel menulisnya secara tidak disengaja, sebagaimana yang kita tahu, sebagai manusia kita sering melakukan kesilapan samada secara kita sedar mahupun tidak sedar. Adakalah kita merasakan perkara yang kita tulis adalah benar walhal ianya salah. Saya yakin, maksudnya Wallahu a’lam, “Dan Allah Maha Mengetahui”.


Wallahu a’lam

5 comments:

quotes lover said...

salam..
oh, baru tahu..
terima kasih...
~may Allah bless

Jαnnαhツ said...

oh, blog awak lagu background sama ngan

http://zinnirahhumaira.blogspot.com/

kawan ke. anyway, saya pun suka lagu rapuh

Al Mumtahan said...

Mungkin Kebetulan... :)

Arif Iskandar said...

Syukraan..
Izin share ye..:)

Unknown said...

Jazakallahu khair

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...