Salam Alaikum

BismillÃh HirRohmaanir Rohimm

Kata Hikmah AM

~~~... aku BERANI kerana BENAR, lalu aku tidak GENTAR. aku bukan JEBAT, dan aku bukanlah juga TUAH. tetapi, aku adalah hamba doif yang bergelar KHALIFAH di muka bumi ALLAH ...~~~


biar orang hina diri kita tapi jangan kita hina diri sendiri, biar orang lukakan hati kita, jangan kita sesekali melukai diri sendiri, kita berhak atas diri kita sesungguhnya air mata itu adalah penyampai perasaan dan luahan jiwa..

yA AllAh, ApAbIlA ENGKAU mEmAnggIlkU, AmbIlAh AkU dAlAm kEAdAAn KhUsnUl KhOtImAh dAn sEmpAtkAnlAh AkU mEngUcApkAn kAlImAt "LA ILAHA ILLALLAH"

Ahli Jemaah

Network Blogger

Demi Masa

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Penyayang

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Segala hakcipta milik Allah S.W.T. Jika difikirkan perlu copy dan sebar, silakan. Tak perlu minta izin.

There’s No Copyright In Islam

Wednesday, September 28, 2011

10 Perkara Mengenai Menutup Aurat (Sepintas Lalu)

aurat2 Pictures, Images and Photos


Islam adalah agama yg indah dan tidak menyusahkan penganutnya. Walaupun menutup aurat adalah wajib di sisi islam, namun ramai yang telah tersalah anggap dengan mengatakan memakai tudung atau baju labuh adalah sesuatu yg merimaskan dan tidak kelihatan sofistikated. Anggapan ini tidak seharusnya berlaku. Islam telah menggariskan satu penyelesaian yang mudah untuk penganutnya untuk melaksanakan tuntutan seperti yang disyariatkan. 10 perkara berikut mungkin dapat memberi gambaran yang lebih jelas dan membantu anda memahami amalan menutup aurat di sisi islam.


1. Ada pendapat menyatakan kewajipan menutup aurat khusus kepada isteri-isteri dan anak-anak perempuan nabi. Oleh itu, wanita biasa dan selain golongan itu tidak wajib menutup aurat.


2. Pendapat yang lebih keras menyatakan wanita dikehendaki menutup seluruh badan termasuk muka, dua tangan dan kaki, kecuali mata sebelah kiri sebagai kemudahannya bergerak. Kerana itu mereka diwajibkan memakai jilbab dan niqab yg menutup muka.


3. Bagaimanapun majoriti ulama mengambil jalan tengah yang bersifat sederhana iaitu wanita wajib menutup seluruh anggota kecuali muka, dua tapak tangan dan dua tapak kaki. Kelonggaran ini diberikan berikutan tuntutan keadaan untuk memudahkan pergerakan wanita terutamanya yang bekerja dan belajar.


4. Wanita bekerjaya tidak boleh menjadikan kerjaya mereka sebagai alasan untuk tidak menutup aurat. Tiada bukti atau tanda yang menunjukkan pakaian menutup aurat mengurangkan tahap kecemerlangan wanita dalam kerjaya.


5. Menurut tafsir Ibnu Abbas, muka dan dua tapak tangan (beliau menamakannya perhiasan zahir) dikecualikan daripada anggota yg wajib ditutup. Perhiasan batin iaitu telinga, leher, dada, rambut, dua lengan dan betis harus dibuka ketika di rumah atau semasa berada dalam lingkungan keluarga terdekat seperti ibu bapa, adik beradik atau ibu bapa mertua.


6. Bahagian yang lebih sulit seperti perut, kemaluan, paha dan belakang, tidak boleh dibuka sama sekali walaupun di hadapan keluarga rapat atau sesama wanita sama ada muslim atau bukan muslim. Hanya suami yg dibenarkan melihat seluruh anggota tubuh isterinya.


7. Ulama berbeza pendapat dalam menentukan sama ada tapak kaki wanita adalah sebahagian daripada aurat yg wajib ditutup atau bukan aurat. Sesetengah mazhab menyatakan tapak kaki tidak wajib ditutup dan ia boleh dibuka untuk keselesaan berjalan.


8. Perintah menutup aurat bagi wanita bukanlah kerana islam meragui iman kaum lelaki. Sebaliknya ia langkah pencegahan sebelum berlaku sesuatu kejadian buruk.


9. Aurat wanita sesama wanita adalah seluruh tubuh kecuali antara pusat dengan lutut. Kawasan yg haram dilihat, adalah haram didedahkan walaupun ia tidak menimbulkan fitnah.


10. Batas aurat lelaki seperti yg disepakati ulama adalah kemaluan hadapan dan belakang serta wajib ditutup. Sesetengah ulama berpendapat paha adalah aurat yg wajib ditutup lelaki, sekali gus bermakna aurat lelaki adalah antara pusat hingga lutut. Bagaimanapun kebanyakkan ulama mengambil jalan tengah dengan menyatakan aurat lelaki terbahagi dua iaitu mughallazah (keras) yg merujuk kemaluan hadapan dan belakang, serta mukaffafah (ringan) iaitu paha. Kedua-dua bahagian ini dikira aurat dan wajib ditutup.


aurat mu Pictures, Images and Photos

1 comment:

insan_marhaen said...

Tutup lah aurat..biar pada awalnya rase terpakse... Diakhirnya kita akan redha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...